קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






אידה אסטרחן


תאריך לידה: 28/02/1912 י אדר תרע"ב
תאריך פטירה: 24/10/2005 כ"א תשרי תשס"ו
בת אסתר וחנן
93.
מקום לידה: לטביה
שנת עליה: 1933
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



אידה נולדה בלטביה, בכפר קטן ליד העיר רזיצ'ה, הייתה הבת השניה בין חמשת ילדי המשפחה. האם עסקה בגידול ירקות, לאב היה עסק של פרפומריה שהכילה תרופות.

הוא היה תמיד במסעות מסחריות. כשאידה הייתה בת 9 בערך, נפטר האב, והאם עם חמשת הילדים עברו לעיירה רזיצ'ה. שם למדה אידה שמונה שנים, היא לא למדה בתיכון, כיוון שנאלצה לעזור לאמה, בהחזקת הבית וחנות הנעלים שניהלה.
בתקופה זאת, היא הצטרפה לקן השומר-הצעיר, התנועה החלוצית היחידה שהייתה בעיירה
בגיל – 17, עם עוד 14 מבני העיירה היא יוצאת להכשרה ליד ריגה, ומשם לבלסטמויזה. בינואר 1933, כשאידה הגיעה לגיל 20, היא קיבלה אשרת כניסה לארץ, והגיעה עם חבריה לקיבוץ רמת-גן. ברמת-גן עבדה במשתלה, עד שבסוף 1934, מתפרק הקיבוץ, ואידה עברה עם מרבית חברי קיבוץ רמת-גן לקבוצת כנרת.
בשנת 1936, מחליטים אידה ופולקה להקים משפחה, את פולקה הכירה עוד מההכשרה בחו"ל ויחד היו ברמת-גן. כאן נולדו להם שלושת ילדיהם.
עם בואה לכנרת הצטרפה אידה לצוות משתלת הפרחים באחריותה של יונה סטולר, ואשר בהמשך עסקו בה גם בהרכבות של עצי פרי ובמיוחד בהכנת שתילי גפן, שנטעו בהר כנרת, הכרם היה לאחד הענפים החקלאיים המובילים. אידה הייתה בין הבוצרים והאורזים של הענבים, שמטעיהם כיסו את מורדות ההר.
עם התפתחותו של מטע התמרים, אידה הופכת לאחת מצוות בית- האריזה של התמרים, והייתה מומחית בברור הפרי והכנתו למשלוח לשוק. עסקה בכך שנים רבות, ובתקופות שבין אריזות וטיפול בפרי, עבדה בענפי הבית השונים ומסרה תורנויות.
בהגיעה לגיל מבוגר, הצטרפה לעבודה בספריה, עברה קורס ספרנים אצל מאיר בן-יהודה, וחברה לעבודה שם עם פולקה בעלה. התמידה בעבודה זו שנים רבות, עד כמעט שנת חייה האחרונה, בה כבר לא יכלה להגיע לספריה.
אידה שלא הספיקה ללמוד בצעירותה, הייתה צמאה לדעת, ללמוד, לשמוע, יצאה לטיולים רבים, מטעם כנרת וטיולים שאורגנו באזור. עם פתיחת בית-גבריאל להרצאות, אידה מיצתה ככל יכולתה לשמוע ולהרחיב ידע. היא השתתפה ולא החסירה שום אירוע בכנרת, מסיבות ואסיפות, התכנסויות ופעילויות. הכול, הכול במשך שנים ארוכות.
תמיד מרוצה מהיש, מביעה דעה ומתעניינת. משפחתה וילדיה היו קרובים אליה מאוד, ומטופלים על-ידה. הגיעה לגיל 93, עם הרגשת שובע מהחיים, וכך סיימה את חייה.
 
השאירה אחריה את ילדיה – ערן, אסתרק'ה וחנן, עם בני זוגם. 12 נכדים, ו – 19 נינים.

קרובי משפחה:
  •  פולקה אסטרחן



  • אידה אסטרחן - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים

    חנן ברמן 02/02/2011

    אידה היתה הדודה האהובה עלינו. שהרעיפה עלינו כל טוב בכל ביקור אצלה הו כילדים והן כבעלי משפחות. נזכור אותה תמיד כנפש הטובה מקיבוץ כנרת. ניצה חנן ושושי בני אחיה אברמל.