קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






מרים גנץ


תאריך לידה: 11/08/1920 כ"ז אב תר"פ
תאריך פטירה: 17/05/2008 ב אייר תשס"ח
88.
מקום לידה: ליוצין, לטביה
שנת עליה: 1946
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



מרים נולדה בעיר ליוצוין שבלטביה. היתה הבת הבכורה במשפחה עם 5 בנים ובנות.

ימי ילדותה היו מאושרים. ימיה היו מלאים בלימודים, עזרה רבה בבית, ובילוי עם ילדי העיירה הקטנה. בגיל הנעורים הצטרפה לתנועת נוער ציונית, ועם סיום לימודי התיכון, הצטרפה להכשרה בחווה חקלאית על מנת להתכונן לקראת הלעליה לארץ.
עם פרוץ מלחמת העולם ה-2, היא מגיעה לריגה ומתחילה בלימודי אחות תוך כדי עבודה בבית-חולים. עם כניסת הגרמנים לריגה, התחילו עבורה ימי נדודים ומלחמת-הישרדות יחד עם אחיה וחברות, כשהם מתרחקים מהחזית לתוככי רוסיה, שם עברו עליהם שנות המלחמה. בסיום המלחמה, פגשה את ישראל גנץ, הם חזרו לפולין ומשם לגרמניה  למחנה פליטים של אונר"א. בהמשך הם הגיעו לאיטליה, ועם אונית מעפילים הם מגיעים לחופי הארץ.
השנה היא 1946, הבריטים עוצרים את העולים ומכניסים אותם למחנה העצורים בעתלית. 
רק אחרי "השבת השחורה", הם משתחררים, מרים וישראל הגיעו ישר לכנרת, כאן הצטרפו לאחיות גוטקה (שהם) ובלומה (דורי), קרובות משפחה של מרים. קבלת הפנים בכנרת על-ידי כל החברים הייתה מאוד חמה ומרים עם ישראל החליטו לבנות ביתם בקב' כנרת, כאן נולדו להם שלושת ילדיהם, הם שמרו על מסגרת משפחתם, תוך כדי הסתגלותם לחיי קיבוץ, הם נהיו חברי כנרת פעילים לכל חייהם. הם טיפחו בחום את ילדיהם ואחר-כך גם את נכדיהם שהיו לגביהם ההישרדות האמיתית וההמשך של משפחתם, למרות סבלם בימים הנוראים של המלחמה. ואכן, זכתה אף לנינים.
בשנותיה הראשונות עבדה מרים עם ילדים בגילים שונים, אף הייתה תקופה מסוימת מרכזת-החינוך לילדי ביה"ס. אחר-כך עברה לעבוד במטבח הבישול למבוגרים, ושנים רבות הייתה המארגנת את העבודה במחלקת הקילופים וההכנה. הייתה הראשונה שהגיעה לעבודה והאחרונה לעזוב, רק אחרי שכל המטבח על ציודו היה נקי ומוכן ליום עבודה חדש. 
עם פתיחת "ביתנו"- מקום הלימודים לגמלאי עמה"י. מרים נרשמה לכל נושאי הלימודים שיכלה להכיל. בהתמדה למדה כך בכל שנותיה האחרונות.
 
מרים הייתה דמות מיוחדת בנוף כנרת, במרץ ובקנאות לחיי הקיבוץ עם החמלה והאהבה לכל מי שנקלע לתחומה. עם ישראל בעלה הקימה בית בכנרת כשכנרת כולה היא ביתם.
השאירה אחריה את ילדיה – מיכאל, אימי, בני ואיתם בני זוגם, 5  נכדים ו- 3 נינים.



מרים גנץ - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים