קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






שוש- שושן שץ


תאריך לידה: 08/08/1948 ג אב תש"ח
תאריך פטירה: 25/03/2004 ג ניסן תשס"ד
בת יונה וסעדיה חדד
56.
מקום לידה: עדן, תימן
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



שוש-שושן  נולדה ליד העיר עדן בתימן, במחנה המעבר "גאולים", בו שהתה אמא שלה עם שתי אחיותיה במשך שנתיים ימים, עד שעלו לישראל ב"מרבד הקסמים" - מבצע עליית יהודי תימן. הוריה היו חדורי אמונה ציונית, הם נטשו את ביתם, השדות, ותרבות רבת דורות,

בחצי השנה הראשונה בארץ, גרה המשפחה במחנה העולים בעתלית בתנאים קשים. שוש התינוקת חלתה בדלקת ריאות, ואושפזה בבי"ח בחיפה.  המשפחה עברה לגור בבית אבן ערבי בנס-ציונה.
אביה גויס לצ.ה.ל. שוש הקטנה, הועברה לירושלים מבלי ידיעת המשפחה. הם האמינו שהיא מטופלת ונמצאת בידיים טובות. רק כשחזר אביה מהמלחמה. הוא התחיל לחפש אחריה. חיפושים שנמשכו שנתיים, עד שנמצאה בבית"ח בעין-כרם, והוחזרה למשפחתה.
 
ב- 1952, עברה המשפחה לגור בשכונת פועלים חדשה בנס-ציונה. שכונה של קיבוץ גלויות. אביה של שוש התמחה ברצפות, ופרנס בכבוד את המשפחה. למשפחה נוספו בארץ עוד בת ושני בנים. בחצר הבית הגדולה ניטעו עצי פרי, ויונה אם המשפחה, הפכה אותה למרכז חברתי של השכונה. בחצר הם בנו טבון לאפיה. גידלו בה ירקות, עזים ותרנגולות שסיפקו מזון לבני המשפחה.   שוש הייתה ילדה שובבה וחולמנית, בגיל חמש כבר ידעה לקרוא, והייתה מרכזת את ילדי השכונה לשמוע סיפורים ואגדות.
 
ב- 1967, סיימה את לימודיה בבית-הספר התיכון, ובניגוד לנוהג הדתי ורצון אביה, התגייסה לצבא. היא הצטרפה ל"גרעין סער", שאמור היה להשלים את קיבוץ עין-גדי. היא מקבלת על עצמה להדריך בקן של הנוער-העובד והלומד בטבעון. בסיום שנת ההדרכה, היא מצטרפת לגרעין שנמצא בסוף השרות שלו בכנרת, שהייתה המאמצת של קיבוץ עין-גדי.
לשוש היו תכניות, ללכת ללמוד באוניברסיטה עם סיום השרות הצבאי.
 
ב- 1968, כשהיא בת – 20, היא נישאת לרפי שץ, מבני כנרת. הם מקימים את משפחתם כאן, נולדו להם חמישה ילדים. שלושה בנים ושתי בנות.
ב- 1973, כשהיא אם לשני ילדים ותינוקת, היא יוצאת ללימודי הוראה באורנים לשלוש שנים. הייתה מורה מיוחדת בגישתה לילדים ולחומר הלימודים. לימדה בבית-החינוך בדגניה ובבית-הספר בכנרת.
ב- 1979, יצאה עם רפי להפלגה לאוסטרליה למשך מספר חודשים.
כשחזרה, עבדה במשק-הילדים, וטיפחה אותו ואת היחס לבעלי-החיים  שטופחו בו. תוך שהיא המשיכה להכשיר עצמה לעבודה זו. שוש לא הרפתה מלימודים כל חייה, למדה נושאים שונים, תוך מילוי עבודה ומשימות בכנרת ביתה.
שנתיים הייתה מדריכה בחברת בית-ירח.
אחרי שחלתה, עבדה מספר שנים בארכיון, ניסתה את כוחה באפית עוגות ולחמים במטבח.
36 שנים חייתה שוש בכנרת, בה פעלה גם מחוץ למקומות עבודתה, בהכנת חגים ואירועים, טיולים וארוחות בצוותא.
בגיל צעיר מדי חלתה במחלה קשה, באומץ ובגיוס כוחות עם תמיכה משפחתית אוהבת, נשאה את ימיה עד תומם. 
 
השאירה אחריה את רפי בעלה, ואת ילדיה – זמיר, אסף, רותי, רן וליאור. 



שוש- שושן שץ - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים

שמואליק חדש 01/04/2005
לזכרה של שוש שץ ביום השנה למותה
 
שמואליק חדש, פסח תשס"ה
עלון מס' 681, אפריל 2005
 
חלפה שנה, מאז עמדנו כאן. נפרדים ממנה ליד קברה שזה עתה נסתם עליו הגולל.
הכנרת, המלאה על גדותיה, גם השנה מתנפצים גליה אל סלעי הבזלת הקרובים כל-כך לקברה.
דמותה עולה וצפה, כמי שהגיע אלינו לפני שנים רבות עם חבריה לגרעין-הנחל אשר חזון עין-גדי בוער בהם ומכוון את דרכם.
שוש לא זכתה להגשים חזון זה. היא, כבנות אחרות נשבתה באהבתה וקשרה את חייה עמנו, עם כנרת. הגדולה, הרב-דורית, המנסה להמשיך ולדבוק בערכיה. לא קלה הייתה דרכה בנבכי חיינו: יצירת משפחה, ילדים ובית, השתלבות בחיי עבודה וחברה מורכבים והצורך למצוא את היעוד האישי שבו היא תוכל להיות מאושרת.
והיא – נערה שנולדה למשפחה מסורתית המנהלת אורח חיים כל-כך שונה, צריכה לפלס לעצמה את הנתיב המלא מכשולים. היה בה בשוש, משהו מקורי. שלטה בחייה הרבה ספונטאניות.
התפקידים שקיבלה על עצמה והמקום שבו עבדה, היה בהם תמיד משהו מיוחד.
דרך ביצועם היה לא שגרתי. כמה מרץ וכח רצון היו טמונים בגו הצנום והזעיר הזה.
לא נעלמו מעיני הקשיים שבהם היא עומדת ועימם היא מתמודדת.
ולא הפסקתי להתפעל מהדרך שבה היא מתגברת ונחלצת מהם.
ושוב ניתן בעיניה זיק השמחה ושוב מזהיר חיוכה היפה ומשדר ניצחון, משדר התגברות.
שוש לא הייתה מלאך! שוש הייתה אדם! גם לשוש היו עליות ומורדות ביחסיה ובחייה. אבל גם כאן, הוקסמתי מהיכולת שלה לחדש קשר, להבליג, לפגוש אותך שוב בשביל הצר, על אם-הדרך, להישיר מבט, להדליק את הניצוץ בעיניים ולהקרין את החיוך היפה שלה.
והמתח נעלם, חזרה הרעות ולא היו הדברים מעולם.
מאז פגעה בה המכה הנוראה, באה לידי ביטוי היכולת הנפלאה שלה להתמודד, לחיות עם תקווה, לחיות בכל מאודה.
לא לוותר על טעם החיים, לשיר ולרקוד. לנסוע ולחבק מרחבים וגם להיות שותף בשמחתם של אחרים.
זמן קצר לפני מותה, בשעת ערב מאוחרת, נשמעת דפיקה על דלת ביתנו. האשה הקטנה הזו נכנסת מן החושך אל האור, החיוך המקסים שלה מדווח שמחה ובידה מגישה לנו שי.
יונת שלום לבנה, פורשת כנפיים, יונה קטנה עשויה משי נעים למגע.
"רגע!" היא אומרת: "אני אשים אותה בעצמי, אני אבחר את המקום". ומאז עומדת לה יונה זו בשוליו של מדף הספרים, יונה קטנה, המזכירה לנו כל-כך את שוש.
שנה חלפה ושנים הרבה תחלופנה, וכאן, במקום הזה תמיד תהיה אותה הדומיה וגם אותה התפאורה. וגליה של הכנרת ימשיכו להתנפץ אל סלעי הבזלת שעל החוף.