קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






נחמן ירדני (נתקה)


תאריך לידה: 09/08/1912 כ"ה אב תרע"ב
תאריך פטירה: 21/11/2002 ט"ז כסלו תשס"ג
בן דינה ואברהם ז'רדין
90.
מקום לידה: רז'צה, רוסיה
חלל מערכות ישראל.
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



נתקה נולד בעיר רזצ'ה, שהייתה ברוסיה, היום היא לטביה, משפחתו הייתה יהודית מסורתית,  הבית היה ציוני, דיברו בו עברית באופן קבוע. בגיל שלוש התייתם נתקה מאביו שניהל מפעל עורות גדול, ונרצח ע"י הבולשביקים. אחותו למדה ונהייתה עו"ד. נתקה פנה להדרכה ופעילות ציונית, בתנועת השומר-הצעיר – נצ"ח.

בשנת 1934, עלה ארצה והגיע ישר לכנרת, בה היו כבר חבריו מההכשרה בליטא.
אחרי הפירוק של קיבוץ רמת-גן. נתקה נכנס לעבוד בענפי חקלאות שונים, והיה מדריך בחברות נוער בכנרת.
ב- 1937, נשא לאישה את צילה, שהייתה חברת ההכשרה בליטא, והגיעה לכנרת
ב- 1935,  בכנרת הקימו את ביתם, ונולדו להם שני בנים.
בשנת - 1946, יצא נתקה כשליח תנועת "הבונים" בארה"ב. שם השיגה אותו מלחמת השחרור ב- 1948, שם התבשר על מותה הטרגי של אשתו צילה. שליחותו נקטעה והוא חזר לכנרת אל שני ילדיו הקטנים. היה אב אוהב ומסור, כל חייו המשיך לגדלם, לשמור על היחידה המשפחתית הקטנה ככל יכולתו. וכשגדלו הבנים והמשפחה התרחבה, המשיך להוביל ולהשפיע מרוחו ודרכו על כולם.
נתקה השקיע עצמו בעבודה במטע התמרים, בטיפוח הפרי, במציאת זני תמרים חדשים. היה שותף להרחבת מטעי התמרים בארץ. 30 שנים עבד בענף התמרים בכנרת ובארץ כולה. ריכז את כל קליטת החוטרים שהגיעו מעירק בחוות-"דושן", במבצע מיוחד, ביעילות, ורישום מדויקים. לאחר שנקלטו במשתלה שניהל, היה שותף לנטיעתם באזור ים-המלח, בערבה, בעין-גדי אותה ליווה בהקמה ובצעדיה הראשונים, ובכל המטעים עד אילת. נתקה הקים את "אירגון מגדלי התמרים", עמד בראשו, והדריך את העובדים במטעים בכל רחבי הארץ. הוא מיסד את הכנסים השנתיים של מגדלי התמרים.
בשנים 1955-1972, נסע מספר פעמים לקליפורניה, והביא זנים חדשים של תמרים - את הברהי והמג'הול. המשמעותיים מאוד עד היום.
בסוף שנות השבעים, כשסיים את עבודתו הארצית בתמרים, חזר הביתה, עבד ב"ספן", בבננות, ב"חופית" ובהנהלת חשבונות, בה התמיד שנים רבות, כשהוא מדייק בכל מספר, ומקפיד בכל תעודה ומסמך, הכל חתום וברור, כך עד יומו האחרון אחרי מלאת לו 90.
נתקה היה איש חינוך והדרכה, קרא וכתב, כבר בשנתו הראשונה בכנרת, חיבר וערך את "הגדת הפסח" של כנרת, וצילה אשתו איירה אותה. היה בין הראשונים מעורכי "עלון כנרת", ועסק בכך שנים. רכז את ועדת החינוך הראשונה, היה פעיל בהכנת היובל של כנרת, אירגן את ציון יובל קיבוץ "רמת-גן", בשילוב עם הנצחת תנועת "נצח" מימיה הראשונים בחו"ל, עסק וריכז את החומר להוצאת ספר על התנועה – "מקור ודרך". לאירוע 50 לתמר –  הוציא חוברת מיוחדת גדושה בנתונים ארכיוניים.
היה ציר ושליח בועידות שונות, נושא דברים באסיפות הקיבוץ, ומשתתף באירועים בכנרת ובאזור\ מקפיד להיות יחד עם המשפחה הילדים והנכדים.
השאיר אחריו את בניו – אבי ובצלאל, בנות זוגם ושבעה נכדים.   



נחמן ירדני - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים