קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






נחמה בר (נחמצ'ה)


תאריך לידה: 10/12/1914 י"א כסלו תרע"ד
תאריך פטירה: 03/06/2005 כ"ה סיוון תשס"ה
בת רחל וזוסמן פרידמן
91.
מקום לידה: ליבאו, לטביה
שנת עליה: 1933
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



נחמה נולדה בעיירה ליבאו. ליד העיר ריגה, בלטביה. השנה הייתה שנת פרוץ מלחמת העולם הראשונה, והמשפחה ברחה מהגרמנים, עד הגיעה לעיירה קטנה – אנטונופול.

שם עברו עליה ימי ילדותה, שם למדה בביה"ס העממי. את לימודי התיכון עשתה בעיר רז'יצה, שם התוודעה לעניין הציוני, והצטרפה לפעילות הציונית. בתחילה עשתה הכשרה פרטית, ועבדה אצל איכר במשקו. לאחר חצי שנה עברה להכשרה קיבוצית שהתקיימה בבלטמוז'ה ליד ריגה. שם נהייתה אחת מחבורת השומר-הצעיר, שהקימו לימים את קיבוץ רמת-גן.
בשנת –    1933  נשאה בנישואים פקטיבים לחבר ההכשרה, ועלתה אתו לארץ, ישר לקיבוץ רמת-גן. הנישואים התבטלו עם הגיעה לארץ, ונחמה נקלטה באוהלי הקיבוץ עם חברות רבות. שם בקיבוץ רמת-גן הכירה את לוטק שהפך לבעלה ואב ילדיה.
בשנת – 1934, עוברים מרבית חברי קיבוץ רמת-גן לקבוצת כנרת, וביניהם נחמה ולוטק.
בכנרת הם מקיימים את אהבתם, ומקימים את משפחתם, כאן נולדו ארבעת ילדיהם.
נחמה עבדה בחקלאות מיד עם הגיעה לכנרת, והתמידה בענפי החקלאות השונים כל חייה. ענף הכרם היה זה שהתמחתה בו, וכל עוד היה קיים בכנרת, עשתה כל עבודה נדרשת בו, במיוחד התמחתה בגיזום ובאריזת הפרי. בתקופות שהגפנים היו בתרדמה, עבדה נחמה בבתי הילדים ובבית-התינוקות.   היא מלאה את כל התורנויות הרבות שהקיבוץ דרש מחבריו. וטיפחה במסירות את משפחתה. לוטק שהיה איש ציבור ונשא בתפקידים שדרשו היעדרות מהבית, השאיר לה את גידול הילדים והיא עשתה זאת באופן יוצא מהכלל במציאות הקיבוצית.
בשנת 1956, יצאה נחמה עם הילדים לחיות בוינה, עקב שליחותו של לוטק בחו"ל. שנתיים התגוררה בוינה עם המשפחה. בתום השליחות, חזרה לחיי הקיבוץ במלואם.
בשנת 1976 - נפטר לוטק באופן פתאומי, נחמה ממשיכה ביתר אחריות, לטפח ולשמור על ילדיה ומשפחותיהם. כשהיא נערצת על-ידי נכדיה, כשביתה משמש להם בית משפחה.
אחרי שענף הכרם נסגר, עבדה נחמה במכבסה, ונתנה שם את הטון באגף הגיהוץ, אחר כך עברה לעבוד באריזת תמרים. כך עבדה במסירות ובהתמדה עד יומה האחרון.
בהיותה כמעט בת 91, כשנסעה לבקר את נכדיה שמחוץ לקיבוץ, מכונית שנסעה במסלול הנגדי, התנגשה במכונית בו נסעה והיא נהרגה במקום.  
נחמה, למרות גילה ובעיות בריאות שונות, הייתה עדיין חיונית ונמרצת. מקפידה על לבוש והופעה צעירה, מיודדת עם רבים מהדור הצעיר בכנרת, ושותפה לחיי משפחתה.
השאירה אחריה את ילדיה – עפרה, מיכל, עמוס ורחל עם בני זוגם, 8 נכדים ותשעה נינים.



נחמה בר - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים