קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






סוניה פורת


תאריך לידה: 03/11/1920 כ"ב חשוון תרפ"א
תאריך פטירה: 02/04/2007 י"ד ניסן תשס"ז
בת שרה ודב
87.
מקום לידה: סוסנוביץ, פולין
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



סוניה נולדה בפולין, בעיר סוסנוביץ שהיתה קרובה לאושביץ. למשפחה שלש בנות ובן, במשפחה חרדית. למשפחה חנות בדים גדולה וסידקית, האב עסק גם במסחר והם היו העשירים שבעיירה.  עם פרוץ המלחמה נשלחה כל המשפחה לאושביץ. ההורים והילדים נשלחו לתאי הגזים, וסוניה שהייתה אישה צעירה, יפה וחזקה, נשלחה לבירקנהאו לעבודה בייצור פחמים. לימים כשהתנהל משפט אייכמן, הגיעה סוניה וחברותיה אל האוזנר שניהל את המשפט, ושהיה איתן בקשר משני עברי הגדר בבירקנהאו, ומסרו לו עדויות קשות ביותר על מה שנעשה איתן באותה תקופה, בנוסף לעבודת הפרך בהכנת הפחמים כשהאבק השחור נכנס ומכסה את כל גופן. דברים שלא הסכימה לדבר עליהם כל חייה.

כשהצבא הרוסי התקרב לאושוויץ, הועברה סוניה והבנות שנשארו בחיים ברכבת למקום אחר. סוניה קפצה מהרכבת תוך כדי נסיעתה, נשארה לתדהמתה בחיים, ואחרי נדודים רבים, בהם ביקרה בכפר הולדתה, בו מצאה את ביתה מאוכלס ע"י משפחה פולניה, ובכפר אין זכר לקרוב או מכר, המשיכה בנדודיה עד שהגיעה למקום בו התרכזו יהודים ניצולי השואה. במחנה הניצולים, הכירה את חיים, ניצול יחידי ממשפחתו, שנכח ברצח אשתו ושני ילדיו, ע"י הנאצים.
בשנת 1947 הם נישאו, חיים וסוניה ניצלו מהפרעות שעשו הפולנים בניצולי השואה, כיוון שהצליח להסוות את יהדותו, כשלבש מדים של סוהר פולני.
בשנת 1948, שמעו חיים וסוניה על הקמת מדינה ליהודים בארץ-ישראל, ומיד יצאו למרסיי שבאיטליה, כדי לעלות לארץ. במרסי ילדה סוניה את ילדם הראשון שהיה מת. לפני שילדה את ילדם השני, הצליחו לעלות לארץ באוניה "קדימה". בנם הראשון נולד בארץ, וזה היה עבורם תמריץ לחיים חדשים. הם המשיכו בחיי המשפחה בסביבות חיפה.
בשנת – 1955, הגיעו חיים וסוניה לקיבוץ כנרת, כשאיתם שני בנים ובת. כאן השתקעו לכל ימי חייהם. את זוועות השואה קברה סוניה עמוק בתת ההכרה. בתחילה עבדה בבתי ילדים, שנים אחדות עבדה ליד המעגילה הגדולה במכבסה, ולבסוף נכנסה לעבוד במטבח, שם התמידה עד גיל 80+, היא התמחתה בעיקר בהכנת הקציצות הכינרתיות, שהיו לשם דבר.
בשנת 1983, נפטר חיים בעלה. סוניה המשיכה בחייה, בעבודה במטבח, שמרה על דירתה המטופחת בניקיון ובחמימות , ולא הסכימה לעזוב אותה, גם שנעזב הבית מכל דייריו כשהוא נדון להריסה. במשך כל הזמן המשיכה בקשר חם עם משפחות ילדיה. שבקרו אותה תכופות, ושהיו הטעם לחייה. לבסוף גברו געגועיה לבתה ומשפחתה שחיו בבאר=שבע הרחוקה. בסוף שנת 2005, כשהתדרדר מצבה הבריאותי מאוד, החליטה סוניה לעבור להתגורר בבאר-שבע, ליד בתה שרהל'ה ומשפחתה. ילדיה סידרו לה דירה נוחה ודאגו למטפלת צמודה. שנתיים נהנתה מקרבתה של משפחת בתה. ומדאגת ילדיה.
סוניה נפטרה בבאר-שבע והובאה לקבורה בביה"ק "כנרת", ליד חיים בעלה.
 
 
השאירה אחריה את בניה שלמה ויוסי ובנות זוגם, את שרהל'ה ובעלה, 11 נכדים ושני נינים.    

קרובי משפחה:
  •  חיים פורת (בעלה)



  • סוניה פורת - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים