קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






שמואל חדש (שמואליק)


תאריך לידה: 18/10/1925 ל תשרי תרפ"ו
תאריך פטירה: 09/12/2011 יג כסלו תשע"ב
בן איטה ומרדכי
86.
מקום לידה: חצר כנרת



שמואליק של כנרת
בית כנרת נפרד בצער גדול משמואליק חדש, (בשר מבשרינו, עצם מעצמינו) ומשתתף באבלם הכבד של שלומית, עמית גליה וכל בני המשפחה המורחבת.

אור ליום שישי, בכמה רגעים של חסד, נפרד שמואליק יקירנו מחייו הארוכים, כשמעל מיטתו תלוי ציור של ריקה שלו– שידלובסקי "דקל שפל צמרת".
וכך כתבה רחל "חופי ירדן, מלא זוהר יום... אשכב, אשתה שיקוי שלום .... עתה ידעתי:
                          פה הכל ! ראשית וקצה, כל דכפין יאתה יטול".
בן 86 היה במותו אך שירת חייו נדמה טרם זמנה.
שמואליק, מבניה הראשונים של כנרת, "ילדי החצר", נולד ב– 1925 בחצר כנרת להוריו איטה ומוטקה חדש, מראשוני כנרת ובוניה. היה אחיהם של רותה ז"ל ואבינועם יבד"ל.
מראשית ילדותו ונעוריו ינק בבית הוריו והסביבה את תחושת השייכות והאמונה העיקשת בדרך, ואת הצורך הבלתי נדלה לנתינה למען החברה – בקיבוץ, בתנועה ובמדינה.
כל חייו שזורים בפעילות בלתי פוסקת בכל המישורים: בראשית חייו הבוגרים התגייס לבריגדה, לחם ונפצע קשה במלחמת השחרור.
פעל ללא לאות בתפקידים מרכזיים בכנרת, ביניהם כיהן פעמיים כמזכיר הקיבוץ, יצא לשליחות, בתנועה בארץ ומחוצה לה, הדריך וסייע בהקמת ישובים צעירים. בראשם קיבוץ עין גדי. עסק בקליטת חברות נוער ועולים חדשים והדרכתם לחיים חדשים בקיבוץ ובארץ. תמיד מעורב, תמיד שותף,
 תמיד בתנופת עשייה.
קולו הערב והעמוק נישא ומהדהד מעל כולם בשורות המקהלה, בליל הסדר, ידיו פורטות על המנדולינה בתזמורת כלי הפריטה הזכורה לטוב.
שמואליק, איש גדול, בריא, חזק, עם זרועות רוטנברגיות אופייניות, כאלה רחבות וחזקות עד מאוד, שיודעות לנהוג סמי– טריילר, לטעת עצים, לחתור בכוח במים כשחיין צעיר מצטיין, מראשוני צולחי הכנרת
וגם לחתוך סלט דק– דק מפנק... זרועות היכולות להזיז סלעים, אך גם לחבק ברכות ועדינות...
בגיל צעיר קשר שמואליק את חייו עם שלומית באהבה שאין למעלה ממנה, שהלכה והעמיקה עשרות רבות של שנים.
נולדו ילדיהם מוטי, עמית וגליה.
בשנת 1968 נפל מוטי בעת שירותו הצבאי בפעולה מבצעית. למרות כאב השכול שאינו מרפה אף לרגע, לא וויתר שמואליק על נכונות לפעילות מגוונת ומשמעותית לאורכן של השנים.
מפעל חייו ונישמתו כל השנים ועד יומו האחרון הינו טיפוח הנוי שעל הגבעה בכנרת, ובמיוחד פיתוח, שימור וטיפול בבית העלמין. למען עשייה זו שמואליק לא התעייף ולא נרתע מפניות לשרים וראשי ממשלה, כמו אל מוסדות ואישים שונים בארץ ומחוצה לה.
בזכות פעילותו זאת הפך בית העלמין למוקד עלייה לרגל, ואף הוכרז לאחרונה כ"אתר מורשת לאומי".
שמואליק רצה בכל מאודו לחבר את האנשים הצעירים לדורותיהם למפעל ההרואי של אנשי הבראשית חלוצי כנרת.
יחד עם זאת היה מבין הראשונים שהבינו את נחיצות שינוי אורחות החיים בקיבוץ והתאמתם למציאות בהווה ובעתיד, היה מעורב בפועל ותמך במהלך.
לאחרונה כאב את הפער בין ראייתו את הדברים ורצונו להמשיך לפעול ולתת, לבין היחס של הסביבה והממסד, ואפילו חש עייפות ועצב. למרות זאת לא נטר טינה.
היה החלוץ לדחוף, להציע ולתכנן את אירועי יובל המאה לכנרת ושפע רעיונות וחלומות.
יובל המאה של כנרת יתקיים בעוד שנתיים בלי המאהב הגדול שלה – שמואליק חדש.
תהא דמותו היקרה, שמורה בזיכרון המשותף שלנו כדוגמא ומופת.
תהא נשמתו האהובה צרורה בצרור חיי כנרת לעולמים.

 

 



שמואל חדש - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים

סיפור שכתב שמואליק

 בסופה של שנת 1925, נולדו בחצר כנרת שני ילדים. זה אחר זה. בן ובת. שמואליק ונוגה. ילדים אלה ספגו אל נשמתם את נופי העמק ואקלימו, הכירו כל שביל ופינה בשדותיה של כנרת והיו עדים יום אחר יום, כיצד הוריהם עמלים לבנות ולנטוע, לחרוש ולזרוע. למדו לאהוב את המקום, את ביתם. את כנרת שלהם. אהבה זו, ללא תנאי, קשרה אותם אל הבית הזה והיא הולכת ונמשכת לאורך שמונים שנות חייהם.

מאחר ומסלול החיים של נגה ושמואליק זרם לו במקביל ומדי פעם השלבו המסלולים ונפגשו הדרכים, רציתי לספר לכם בערב מיוחד זה סיפור. סיפור מהחיים שמעורבים בו: מציאות, אגדה ודמיון.
קראתי לסיפור זה בשם:
"שני ילדים וחלות הדבש"
בבוקר אביבי אחד, בחול המועד פסח, השמיע פעמון הנחושת שעל יד חדר האוכל את צילצול ההשכמה. מפיתחו של הבית האמצעי, הגדול והלבן, יצאו שתיים אל השביל המפריד בין בריכת המים העגולה לבין שלושת הבתים שעל הגבעה.
היו אלה – אם וביתה. חיה – האם, חגורה סינור כהה על שמלתה ומטפחת לבנה עוטפת את שעורותיה, ונוגה – הילדה הקטנה, כובע לבן ורחב שוליים על ראשה וצמה עבותה וארוכה משתלשלת על גבה.
שוזפות עיניהן של השתיים את פרחי הבוגנויליה הסגולים העוטרים את הבריכה ואז, פונות דרומה וצועדות אל עבר צריף המכוורת השחור, העומד לו בודד וסביבו שורות, שורות של כוורות דבורים לבנות.
בהגיען אל גרם המדרגות של הבית הדרומי, נעצרו השתיים למראהו של ילד קצוץ שיער ויחף, המחזיק בידו מטאטא ובזריזות מנסה לאסוף את עלי השלכת שנשאה הרוח את המרפסת.
שמואליק ! קוראת חיה ! בוא לרדות את הדבש ! עוד טרם סיימה את מילתה האחרונה, נזרק המטאטא אל שולי המרפסת ובקפיצה נחשונית זינק שמואליק מעל כל המדרגות והצטרף את השתיים.
צועדים השלושה במורד הגבעה, אל עבר הצריף העטוף מסתורין ואגדות, ומשמאלם פרדס הלימונים הצעיר, העומד במלוא פריחתו. ריחותיו הבשומים מושכים את נחילי הדבורים הטסות הנה ושוב כשהן נושאות בכנפיהן הקטנות את נטל הצוף, אל חלות הדבש אשר בכוורת.
השלושה נכנסים אל הצריף. חיה מתקינה את "המדף", עוטה את בגדי הלובן המשונים ומכסה את ראשה במצנפת הרשת. היא יוצאת אל בנות טיפוחיה לבדוק האם שלום להן.
נגה ושמואליק, כמי שרגילים לכך, מתיישבים סמוך למתקן הצנטריפוגה, לוקחים בידיהם את כלי העבודה ומתחילים להסיר את שכבת הדונג מעל פתחיהם של חלות הדבש.
נוגה עובדת לאט ובדייקנות. מאז שנולדה, למדה כיצד. הכל נקי סביבה, רחש לא נשמע ונראה כאילו היא מתמזגת כליל אל תוכה של הווית היצירה.
ושמואליק ! ידיו זריזות. וחלה אחר חלה נפתחת ושכבת הדונג מוסרת והיא נכנסת אל מקומה בתוך הצנטרפוגה.
מה הוא ממהר ? למה אצה לו הדרך ? – אצלו – לעבודה יש תמורה ! הסכם של הבנה יש לו עם חיה – אחרי העבודה, כאשר הצנטריפוגה פסקה להסתובב והדבש כולו נסחט מהחלות, יכול הוא למוץ את הדבש מתוך הדונג הרווי, ללא הגבלה. בתנאי אחד ! את הדונג המצוץ והלעוס יש לשמור ולא לזרוק.
יש בו שימוש חוזר.
וכך יושבים להם שני הילדים. בצריף שקט. ורק זמזום הדבורים הפעלתניות מבחוץ, חודר פנימה ונוסך שלווה ורוגע.
והנה נפתחת הדלת ודמותה העטופה בלבן של חיה מופיעה כשבידיה חבילה גדולה וכבדה ועוטת סוד.
ללא דברים היא פונה אל אחת מפנותיו של הצריף, פינה שחל איסור חמור להתקרב אליה. חשוך שם ורק רחש פעילותה נשמע ומפחיד.
סקרנותו של שמואליק גוברת על הפחד ולוחש הוא אל אוזנה של נוגה: תגידי ! מה אמא שלך עושה שם ? נוגה נרתעת, שותקת ואז עולה ומתפשט על פניה חיוך זהיר. היא מקרבת את פיה אל אוזנו ולוחשת: תשמע ! זהו סוד נורא גדול ואל תעיז לספר לאף אחד !! הוא מהנהן בראשו בהסכמה והיא ממשיכה ללחוש: אתה זוכר שלפני כמה ימים הייתה החתונה של אחותי, עמליה ? אתה ראית כמה אורחים באו ? הרצפלד שלא הפסיק לשיר. ברל כצנלסון עם שפמו הקטן. נח נפתולסקי עם הזקן הגדול. ואפילו טבנקין ובן גוריון באו. רקדו ושרו כל הלילה ובבוקר שכולם התפזרו, גילתה אמא שלי שכל העוגות שהכינו חוה פנס ובלה גלובצ'יק לחתונה נשארו על השולחנות.
והיו אלה עוגות נהדרות. חוה אפתה אותן והכניסה בהן את ריבת הענבים שבלה היתה מבשלת כל שנה בסיר גדול.
אתה הרי יודע שאמא שלי, נורא חסכנית ושומרת תמיד שלא יתבזבז שום דבר. כל מה שהחברים זורקים בחצר היא אוספת ושומרת בצריף של המכוורת ותמיד יש בהם אחר כך שימוש.
ככה היא אספה את העוגות וסידרה אותן כאן במקום מיוחד ובשיטה מיוחדת ואתה תיראה שעוד ישתמשו בהן בחתונה הבאה. אמא אמרה לי שזאת כנראה תהיה החתונה של אהרוניק.
סיפורה של נוגה והסוד הכמוס שנלווה אליו היו מרתקים, אולם עבור שמואליק לא הייתה להם משמעות מידית רבה. ראשו ומחשבותיו היו נתונים לאותו הרגע הנכסף שבו סוף, סוף יטעם ויחוש את עסיסו הניגר של הדבש….
וכך ! שנה אחר שנה היו שני הילדים נפגשים בצריף המכוורת. נוגה למדה בשקדנות את חיי הדבורים וסודותיהן ואת כל צפונותיו וסודותיו של הצריף ושמואליק רווה נחת והנאה מהדבש ולא פעם גם מהעוקץ.
הילדים בגרו ויצאו אל המלחמות ואל החיים. הם חזרו אל ביתם האהוב והיקר שעל הגבעה.
שמואליק נוהג במשאית ונוגה חזרה אל אהבת ילדותה, אל הצריף והכוורות. אל הדבורים ואל סודותיהן.
אמא כבר עיפה ונוגה לוקחת את השרביט. עמלה ודואגת לדבורים, מטפחת את המלכות המיוחסות ומגדילה את מספר הנחילים. עושה לבדה כל עבודה ובקיאה בכל רזיו של מגדל הדבורים – הדבוראי.
דבר אחד נבצר ממנה לעשות לבד. את הנדידה. היא זקוקה לעזרה. וכאן מתחדש הקשר בין השניים. זכר ימי הילדות רוויי הדבש והסודות, לא נס ליחם ושמואליק רואה וחש שוב, ושוב כיצד נוגה טורחת ועמלה בימי הקיץ החמים ובימי החורף הסוערים כשכול דאגות פרנסתן של הדבורים מוטלות על כתפיה. בנפש חפצה נותן לה יד ועזר.
והשניים נפגשים שוב בערבו של יום הנדידה. המשאית כבר עומדת מוכנה ליד צריף המכוורת והם: מבלי לדבר, כמו בילדותם, מעמיסים את הכוורת עם כל תכולתן היקרה. שניהם לבושים בלבן הסהרורי וכיסויי הרשת מכסים את פניהם והם נראים כרוחות רפאים בחצות הליל.
אצל נוגה הכל מחושב ומתוכנן. כל דבר במקומו. דבר לא נשכח. ההעמסה הסתיימה ואז מרימים השניים אל המשאית ארגז גדול וכבד אשר מכיל בתוכו את כל שכיות החמדה והטעם שאפשר למצוא בצריף המכוורת.
הם יוצאים לדרך, אל פרדסי השרון, אל אוצרות הדבש. והדרך ארוכה. יושבים השניים בתא הנהג ושמואליק שר. אוהב הוא לשיר. ונוגה מנסה להצטרף. היא מאוד רוצה. אבל זה לא כל כך הולך. תשני ! הוא אומר לה. את עייפה, עוד יש הרבה לפנינו.
ובאישון לילה, לאור כוכבים וירח, בתוך פרדס פורח. מורידים את הכוורת, כל אחת במקומה.
השחר מפציע והשניים עייפים. היא פותחת את הכוורת ומשאירה לדבורים מי שתייה מייד תצאנה לעבודת יומן, לאגור את הצוף.
ואז ! יושבים לצידה של המשאית הריקה, נוגה פותחת את הארגז הגדול. הפרימוס נדלק, המחבת רוחש על האש וריח החביתה העסיסית משתלב עם פריחת הפרדסים. ארוחת מלכים עושה היא לשנינו. ועם סיומה רוכנת היא אל אוזנו ולוחשת שוב: זוכר אתה את סוד הילדות בצריף ? עכשיו תראה משהו ! והיא פותחת קופסת פח יפה ומעוטרת ובתוכה מסודרות עוגות יפות. עוגות עם ריבת ענבים. אלה הן העוגות מהחתונה של עמליה היא לוחשת. תראה איך שהן נשמרו.
נוגה ! את בת שמונים. גם אני. עברנו יחד כל כך הרבה שנים ואנחנו זוכרים הכול ולא שוכחים. ובדרך – הצטרפו אלינו טיקי ושלומית. ואנחנו, כולנו, נושאים את כנרת שלנו היקרה על כפיים. לפעמים בצער ובכאב אולם תמיד, תמיד באהבה ובתקווה.
שתהיו לנו בריאים ומאושרים – נוגה וטיקי ותמשיכו להיות הלב הפועם והמניע של המשפחה הגדולה והיפה שבניתם סביבכם.
שמואליק חדש

דנית

שמואליק

צעדים כבדים, ידיים גדולות, עינים כחולות חודרות, מבט מרגיע, איש אדמה.
בשבילי שמואליק זה כנרת,בכל נים בגופך זרם הקבוץ, מוזר לדבר עליך בלשון עבר, היה ניראה כאילו אתה כאן וכאן תהייה תמיד בנוף שלנו נוף כנרת.
היתה לנו הכרות רבת שנים, אפילו מעין חברות, אהבתי לשמוע את דרך הסתכלותך על החיים, קשה היה לך לקבל את צורת השינוי שנעשה בחיינו למרות שחשבת שהוא צריך לקרות, האמנת שזו הקידמה. לא פעם אמרת לי: "אתם צעירים  צריכים"........
בשנים האחרונות מדי שנה ערב לפני יום הזיכרון,הייתי דופקת על דלת ביתך ורעד בליבי,תמיד התקבלתי בברכה ואני פונה אליך ומבקשת "שמואליק התסכים להניח זר מחר ערב יום הזיכרון בטכס?" ואתה יושב בכורסא הגדולה בסלון ביתך,תמיד באותו הצד, מנענע בראשך, מצחך חרוש קמטים עונה לי" אניח". אני מודה לך,שואלת לשלום שלומית ויוצאת חרש.
אהבת את כנרת, תרמת לכנרת, האמנת בכנרת נוח בשלום שמואליק באדמת כנרת במקום בו טיפחת שנים רבות במסירות ובכבוד.               מניחה לזכרך פרח- פרח של כבוד!
                       בליבי תשאר תמיד.
                                       דנית

ניצן ושאול ברקן

לשלומית, עמית, גליה, וכל משפחת חדש העניפה

יש אנשים שפרידתם מאיתנו אינה נתפסת – נדמה שהעוצמה שהם משדרים משכינים בנו את התפיסה שבהם לא ניתן לפגוע, והם ממשיכים בעשייה, כאילו הזמן אינו נותן בהם אותותיו, ותמיד מהווים סמל של ארץ ישראל השורשית והיפה, ויודעים לשלב בערכיהם את העתיד המתחדש מבלי לגרוע מתרומתו הענקית של העבר.
שמואליק היה אותו אדם שסברנו שיהיה איתנו עוד שנים רבות. לגבינו ישאר תמיד אחד מדור הנפילים ששימש עבורנו מופת לאהבת הארץ ואורח חיים של יצירה והגשמה.
שמואליק – כשהיינו ילדים, ראינו בך גיבור כל יכול ודמות שראויה לחיקוי :
כשהתבגרנו גילינו גם שבתוך הגוף הגדול עם הידיים המיובלות של איש אדמה, מסתתר לו לב רחב שמוכן לתת כתף בכל רגע שידרש לכך.
אתה ובני דורך ראיתם וחוויתם במשך חייכם תהפוכות קיצוניות שלא היה קל להסתגל אליהם.
עם כל הקושי הרעיוני שבשינויים הבלתי הפיכים, מצאת את הדרך להבין ולהתפשר, ויותר מכל, להמשיך ולתרום ככל יכולתך, עם מבט חיובי ואופטימי לעתיד מבורך יותר.
היית יחיד ומיוחד ואהבנו אותך לאורך כל הדרך !                                               ניצן ושאול ברקן

משפחת טוביאס

שלומית היקרה

בצער רב וביגון כבד שמענו על פטירתו של שמואליק.
כשגדלתי בתור ילד בכנרת שמואליק נראה לי כאיש עקרונות שמוכן תמיד להלחם על דעותיו וצדקתו וצדקת הקיבוץ. כמו כן כאיש גדול ומפחיד, בעיקר לילדים השובבים שהעיזו לשחק ולהרעיש בקולי קולות ובכך להפריע למנוחת אחר הצהריים של כל השכנים בסביבה.
כשהתגברתי, למדתי לראות ולהכיר בשמואליק צדדים שבתור ילד לא הצלחתי לראות ולהבין.
עדיין איש עקרונות, נמרץ, ותמיד בעל דעה, אולם גם כאדם שרוצה ומסוגל לשמוע ולכבד דעות של אחרים. אדם נבון, מנהיג הקהילה – בתור מזכיר, לוקח החלטות בניהם גם קשות, שמוצא זמן להבנת החבר וצרכים אישיים.
שמואליק אהב את כנרת כבית, כאם וכמשפחה. ללא ספק, הוא היה חדור אהבה והערכה ואולי אפילו הערצה לדור המייסדים שייסדו את כנרת. עם זאת הוא מאוד דאג להמשך היכולת של כנרת להישרד והיה פתוח למעבר לישוב קהילתי שעונה לצרכים של הדור החדש ומשמר את היכולת של הצעירים להמשיך את דרכם של דור המייסדים בכנרת האם והבית.
מעל לכל שמואליק היה איש משפחה חם, מסור ואוהב שיחד איתך גידל משפחה לתפארת שעם חלקם לפחות אני מאוד מיודד.
בימים קשים אלה לך לעמית וגליה, לנכדים ונינים ושאר בני המשפחה, אני מעדיף כפי שנהוג
בניו זילנד לא להתאבל על לכתו של שמואליק לעולם שכולו טוב, אלא לחגוג, להעריך ולכבד ולציין את השגיו ותרומתו למדינת ישראל, לבית קבוצת כנרת, למשפחתו וידידיו – ששמחתי להיות אחד מהם.
                                באהבה ובכבוד ובהערכה. שלא תדעו עוד צער.           בני ומשפחת טוביאס.
 

משה קיקוס

שמואליק,

סוף השבוע האחרון היה קשה לי במיוחד.
ניסיתי לחשוב איך אפשר לתאר אותך ואת הקשר המיוחד שהיה לך איתנו – חברת "ירדן", או כמו שהיו קוראים לנו בכנרת, "שמואליק וארבעים השודדים".
איך נפרדים מאיש שהיה לנו כל כך הרבה: חבר, מורה, מנהיג, איש משפחה וכמו אבא אוהב ודואג.
כל השנים והרגעים שבילינו ביחד חולפים היום אל מול עיננו.
הרבה חוויות וסיפורים מיוחדים מלווים אותנו עד היום. אני זוכר שפעם הלכנו לדגניה לגנוב אבטיחים, שחזרנו לא ידענו איפה להחביא את כל האבטיחים. אחרי התייעצות הוחלט להחביא אותם מתחת למיטות, כל מיטה החביאה כמה אבטיחים.
היום שקמתי בבוקר נזכרתי איך היית מעיר אותנו לביה"ס עם הפעמון ביד והשיר בתקליט שהבאת מאפריקה מתנגן במערכת כריזה. מי שהיה מתקשה לקום היית "עוזר" לו, והופך עליו את המיטה.
גם אז הפכת את המיטות וגילית את כל האבטיחים. ניפצת את כולם מחוץ לחדרים, ואותנו הכרחת לעבוד ולשלם את הכסף לדגניה.
כל הימים האלה נראים פתאום כזיכרון עמום ורחוק.
שמואליק, דבר אחד לא ישכח והוא החותם העצום שהטבעת בחיינו.
                                                                    באהבה גדולה וגעגועים חברת ירדן "השמואליקים"
משה קיקוס

נכדים

סבא אהוב שלנו עד בלי די,

אתה הטוב והנאיבי, המאמין רק באדם, הנותן ונותן ונלחם כדי לתת עוד קצת. שמשמר את העבר ומישיר מבט אל העתיד באופטימיות. סבא שמפנה את האוזן השומעת ועונה בתנועת ראש קטנה ללא מילים, עם חיוך שובב של ילד. שמסיע ממקום למקום ומחכה מבלי להאיץ, שנשאר ער כדי לוודא שהגענו הביתה בשלום. סבא שכל-כך אוהב את סבתא...
סבא שלנו יחיד ומיוחד, מיום זה פחדנו כל-כך, יום של פרידה.
עינינו כלות לראותך צועד גאה וזקוף עם החולצה המכופתרת וכובע הקסקט השחור, חותך סלט במטבח, יושב על האבן הגדולה מחוץ לבית ומפצח אגוזים, יושב בכורסתך ורושם תזכורת, נאום או עוד דף לספר הבא.
אוזנינו משוועות לשמוע את נגינת שריקתך המדויקת, את קולך החם והמלטף, את שירתך המרגשת, צחוקך המתפקע ואת דעתך הנחרצת.
וידינו, הן כל-כך חסרות את ידך הגדולה שעוטפת אותנו בתחושה שאנחנו בטוחים כאן.
נותרנו עם מיליוני רגעים וזיכרונות יקרים מפז, עצובים ומצחיקים עד שהבטן כואבת.
למדנו ממך כל כך הרבה ובכל זאת לא הספקנו הכל...
כי איך אפשר לסכם 86 שנות עשייה, יוזמה, נתינה ואכפתיות...
איך אפשר לסכם חיים שעוד לא הספיקו הכל.
ואם אנו לא הצלחנו בכל שנותינו, ודאי שלא ננסה בנייר אחד...
ניקח איתנו את כל מה שנתת לכל אחד מאיתנו –
אחד בחר באהבת האדמה והצומח, שני לקח את האחריות על שלום המשפחה וקרבתה, אחת את האידיאולוגיה והתקווה לשנות, אחת את השקיפות במבט והכנות הבלתי מתפשרת, אחת את שמחת החיים עם התפרצויות רוטנברגיות פתאומיות ואחד את העיניים הטובות שמקשיבות ומבינות הכל.
ביחד, ששתינו ניצור פסיפס שלך שיישאר איתנו תמיד בהוויה ונמשיך בדרכנו לשאוף להיות טובים, אופטימים ואוהבי אדם כמוך, בתקווה להסב לך גאווה כפי שהיותנו נכדייך הסבה ותסב לנו גאווה כל החיים.
סבוש אהוב, אין אלו מילותינו האחרונות לך, אך במעמד זה, קשה וכואב, נסתפק בהן...
אנו נמשיך לעד לשאת אותך איתנו. לאהוב אותך עד בלי די.

הנכדים


גלי ועמית

     אבאל'ה

כשהגעתי אליך להיפרד פחדתי להיכנס לחדר ולראותך בחדלונך... ובכל זאת, ברגע שראיתיך, נמשכתי מיד לחבקך, ללטפך, לגעת, לאחוז בך ולא לעזוב... שלא תחמוק ממני, מאיתנו, מכולנו.
גופך, בגופייה הלבנה הנצחית, היה עדיין חם, שלם, רחב ומוצק, פניך יפות, שלוות ורגועות.
דומה היה שאתה ממשיך את שנת הלילה שהחלה שעות ספורות קודם ועוד רגע תפקח את עיניך הגדולות, התכולות, תביט בי ותחייך בתום.
בנימי נפשנו טבועות תמונות, חוויות חיים ייחודיות שמלוות ומעצבות עד כאן.
אבא שלנו – אבן טובה בלתי מעובדת, טבעית ונקייה, מן טוהר כזה שיד הזמן ותהפוכות החיים אינן פוגמות בו.
ישירות בלתי אמצעית, נאיביות כזו אשר במציאות חיינו המורכבת עלולה לעיתים להוות מכשול, אך בעינינו היתה ותישאר תמיד קסומה.
אבאלה, קרקע חובקת, יציבה ובטוחה, שאיכויותיה הן פרי מזיגה מופלאה של מעשיות סוערת מחד וחלום תמיד מאידך. קשר אמיץ לאדמת הבית, נאמנות עמוקה ודאגה כנה לארץ שלנו ולגורלה.
מיזוג כזה שלאורך השנים הניב, לצד חיי משפחה יציבים חמים ועשירים, גם פעילות חברתית ענפה ומגוונת אשר בבסיסה עומדות תמיד אמונה גדולה בצדקת הדרך ואהבה לכל אדם באשר הוא.
במימי הכנרת, בצלילות עמוקות ובאורך נשימה שאין לו סוף, פולחות הזרועות החסונות את המים בקצב אחיד, יציב, רגוע, מעורר השתאות.
הרץ למרחקים ארוכים, אשר בפעם המי יודע כמה, הופך את הקושי לאתגר ויכול לו.
כן, אתה האיש ששתל עצים. בעל פשטות ונחישות, חסר אנוכיות, נדיב וחרוץ, מותיר סביבך חותם בל ימחה, לטובת הכלל. שותל ושותל עצים- כאלה הנותנים פרי רק אחרי עשור שנים או יותר, כאלה המעצבים את ילדותנו ובגרותנו. עצים אשר רק אדם המרחיק ראות בחזונו ואשר דאגתו נתונה לדורות הבאים, יבקש לטעת.
האמונה הטהורה בטובו וביופיו של העולם, הסקרנות הילדית, לצד החלימה הנצחית, ההכרה בחיוניותה של פעולה, הפתיחות לשונה.
הדחף הבלתי נלאה להשאיר לנו מורשת יפהפייה, השמירה העיקשת על אחדות המשפחה הענפה.
אבא שלנו זו שירה רועמת, מדויקת, חמה ועמוקה, שריקה מסתלסלת, מתנגנת ורוגעת, שתיקות שקטות, זרועות חסונות, שבחבקן אותנו נחוש מוגנים מכל. כפות גדולות, דוביות וטובות שיכולות לכל עמל ותנופה, אך לא יצלחו במיוחד למלאכות עדינות, צחוק מתגלגל עד דמעות ותאוות תמיד למתוק, המתוק הזה...
ואז נפל לנו מוטי וליבך נשבר, לראשונה בחיינו נסדקה חגורת הבטחון שלנו. אז למדנו שמותר לבכות ולבטא כאב בקול ובעוצמה, אך גם שמתוך עצב תהומי אפשר לבחור בין להיות או לחדול. אתה ואמא בחרתם בתקומה ובעשייה רבת משמעות גם בימים שאחרי.
וכך לצידך בשילוב ידיים ונשמות- אמא אהבתך היפה, הגדולה והיחידה שבאורח מופלא ורגיש ממזגת בין הבלתי מעובד למלוטש, בין המגושם למעודן בין הכמעט למושלם. מיזוג שעשה את ביתנו למה שהוא ואותנו למי שהננו.
לפני מספר חודשים עברה אמא ניתוח מורכב. שהינו יחד לצידה חודש ימים באותו חדר במלונית בבי"ח אלישע. ימים של יחד מזוקק- כבר בשלהי החיים, כבר לא בשיא כוחותייך, אך לרגע לא מוכן לוותר ולא להיות קרוב לאמא, יושב לצידה, קולף לה פירות, מנשק ומבטיח את שלוותה, מפיג בנוכחותך התמידית את כאביה וחרדותיה.
בימים האחרונים חשת כובד, עיפות גדולה שטרדה את מנוחתך. לא היית שקט באשר למתרחש בגופך. בדיעבד, היו אלה כנראה האיתותים לעתיד לקרות.
ואנחנו, שהורגלנו לליבך שעמד תמיד בכל, לא העלינו בדעתנו כי יפסיק באחת לפעום, ויותיר אותנו  כל-כך מיותמים.
אמש, הלילה הראשון בלעדייך, ישנתי במיטתך ובאופן מוזר שמחתי להתעטף בשמיכה, להניח ראשי על הכר ולחוש אותך לעוד קצת לפני שהחוסר והגעגוע יחלו לצרוב בעור ובלב.
אם יש נחמה הרי היא בכך שזה היה כה מיידי, שלא הספקת לסבול וחשת את מילותיה המרגיעות של אמא לצידך כל העת.
הגן ששתלת בחייך אבא, יפה הוא, ססגוני, ריחני, מושקה ומטופח, וכל הפרחים והפירות הרי הם כאן כולם מרעיפים עליך את מלא אהבתם.
נוח בשלום אבאלה לצד בנך, הנה אתה שב אליו.
ואנחנו נשמור על אמא אהובתך היחידה והכואבת.
רוחך הטובה תהלך בינינו תמיד
גלי ועמיתי שלך