קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






מרדכי חדש


תאריך לידה: 24/02/1902 י"ז אדר א' תרס"ב
תאריך פטירה: 19/09/1982 ב' תשרי תשמ"ג
בן אסתר ודוד נוביק
בן 81 במותו.
מקום לידה: ליטא
מקום קבורה: בית הקברות כנרת  שורה: 18  מספר: 11
שנת עליה: 1920
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



נולד בווילנה למשפחה ציונית-לאומית, וברוח זו גם התחנך, קבל השכלה ‏עברית וכללית. בצעירותו הצטרף לתנועת הנוער הציוני והיה בין פעיליה ‏ולוחמיה נגד התנועות הפוליטיות האחרות ששלטו אז ברחוב היהודי – ‏ה"בונד" והקומוניזם. היה בין מקימי התנועה המגשימה "חירות ותחיה".‏ בשנת 1920 עלה מוטקה ארצה עם "קבוצת ווילנה" כשבידו הופקד דגל ‏‏"החלוץ", מתנת ההסתדרות הציונית בליטא. בארץ נמסר הדגל לשמירה ‏לארכיון העבודה. בהגיעו ארצה התלבט מוטקה קשות איך למצות תפקיד ‏ה"חלוץ" עד תום. הקבוצה עלתה להר כנרת להכשרת קרקעות במגמה ‏להתיישב שם. מוטקה לא נטה לחנייה מסודרת ופרש ל"גדוד-העבודה" שנוסד ‏באותם ימים במחנה ע"י מגדל. לאחר מספר חודשים נשלח לפלוגת ה"ג'יפים".‏ להחלפת פועלים מצריים בעבודות סבלות, במחנה צבאי בלוד. כשהעבודה ‏נגמרה, חזר לקבוצה, שלא נשארה על הר כנרת, אלא נדדה ממקום למקום ‏בעבודה הכבישים – וזה היה לפי רוחו.‏ בשנת 1922 מצטרפת קבוצת ווילנה לקבוצת כנרת. מוטקה לא משלים עם ‏התיישבות קבע והולך להגשים רעיון נועז, שהוא רואה בו שליחות לאומית – ‏לחיות עם הבדואים, לקשור אתם קשרים, ללמוד צורת חייהם, ואולי בדרך זו ‏‏– שאינה דורשת אמצעים רבים, לקנות אחיזה רחבה יותר בארץ.‏ הוא מצטרף למאהל בדואי בעמק בית-שאן, אולם לאחר שנה, בגבור ‏המאורעות בארץ, נאלץ לעזוב את הבדואים ואת כל תכניותיו, הוא חוזר ‏לחצר-כנרת, משתקע ובונה ביתו-משפחתו.‏
 
בכנרת לא נצמד מוטקה לענף משקי מסוים, היה מתמסר לעבודה או לפעולה ‏ציבורית שנראתה לו כחשובה ביותר באותה שעה שנים רבות היה פעיל ‏בענייני בטחון בהיקף ארצי, אזורי ומקומי. בשנות השלושים עסק ברכישת ‏אדמות צמח הערביות, פעולה שעזרה לביסוסה והרחבתה של ההתיישבות ‏בעמק הירדן. בשנת 1937 מילא שליחות תנועתית בפולניה. בשנת 1943, ‏במלחמת העולם השנייה התגייס ל"בריגדה היהודית" ונטל חלק בפעולת ‏ה"בריחה".‏ מוטקה המשיך בכמה מפעלים שקיבל מידי בנציון הרבה שנים השתתף ‏בהנהלת "אוהלו" ובשנים 1960 - 1966 היה מנהלו. המשיך לפתח את "פינת ‏אבות – התנועה" בבית העלמין שלנו והעלה מחו"ל עצמות בורוכוב והם.‏ משך כל שנותיו התמסר מוטקה לשיפור הסביבה, נטע חורשות אקליפטוס על ‏
חופי הירדן ועמל הרבה לטיפוח הנוי ביישובנו פנימה.‏ מוטקה היה פעיל בחיים הציבוריים של הקבוצה, שימש פעמים מספר בתפקיד ‏
מזכיר והיה חבר בוועדות, כתב הרבה בעלוני כנרת ובעיתונות התנועה בענייני ‏קיבוץ, חברה, הגנה וביטחון.‏ היה איש רעים נעים הליכות, אוהב אדם וחברה ובעל נפש פיוטית.‏
נפטר בגיל 80 והשאיר אחריו את אשתו איטה, שני בניו - שמואליק ‏ואבינועם,‏
בתו רותה, ואתם 11 נכדים ו – 8 נינים.‏
 
 
 



מרדכי חדש - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים

שמואליק חדש 30/12/1987

אבא נפטר לפני 5 שנים. השאיר לנו מכתב – צוואה.
תאר בדיוק איזו אבן נשים על קיברו ומה נכתוב עליה.
חשב אפילו על יום השלושים שבודאי נרצה לקיים לזכרו והעלה בפנינו את מה שהוא היה רוצה לשמוע.
התווה לפנינו תכנית מושלמת לערב-זכרון.

מלאנו אחר כל בקשותיו, הן בבית-העלמין והן ביום השלושים שקיימנו לזכרו.
כשאמא נפטרה והמחשבות החלו להטריד אותי, עלתה בזכרוני צוואתו של אבא.
צוואה זו, כל כולה הייתה בת-דמותו וסימלה את אפיו, השקפת עולמו ודרך חייו.
כיצד אפשר להעלות את זכרה של אמא בצורה ובדרך שתיתן לנו ותיתן לבנינו ונכדינו את אותה ההשתקפות שיכולנו לראות ביומו של אבא?
הייתי נבוך וחסר ישע. אמא! גם אם חשבה בתוך לבה על הדברים הללו, מעולם לא העלתה אותם בפנינו ולא השאירה אחריה כל רצון או צווי באשר למה שעלינו לעשות.
התחלתי תוך ימי השבעה, לעיין ולקרוא במכתבים שכתבה לאבא מאז אותם ימים ראשונים של חייהם המשותפים כמשפחה.
ככל שהמשכתי והעמקתי בקריאה נפתח לפני עולם שלא ידעתי עליו או שידעתי עליו במעורפל וברמזים.
התחלתי לראות את אמא לאור מכתביה, לאור כושר הביטוי שלה שהיווה הפתעה גדולה עבורי ולאורם של כל הקשיים, המחלות והמשברים אותם עברה בחייה. מיד עם קריאתם של המכתבים הראשונים היה ברור לי שקריאתם והעלאת דרכה באותם ימים ראשונים יהיו ציון וזכרון הולמים שיתנו ביטוי אמיתי לאישיותה ולדרך חייה.
אין צורך בערב זה להוסיף ולספר על אמא, אין צורך לאמור דברים על זכרה, הבה נאזין לדבריה, לדברים שנחצבו מתוך לבה, שבטאו את הכאב, הבדידות, הגעגועים ויתר הרגשות המפעמים בלבו של אדם חי.
בהקשבה לקראת מכתביה. נתייחד עמה ועם זכרה.