קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






רות בן ארי


תאריך לידה: 01/01/1924 כ"ד טבת תרפ"ד
תאריך פטירה: י אלול תשס"ן
בת גרטן ומרדכי ווליש
82.
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



רות נולדה בוינה שבאוסטריה. גדלה בביתם של סבתא וסבא מצד אמה. בשנות ילדותה התפתחו חיי התרבות באוסטריה, והיא למדה נגינה וריקוד.בהתבגרותה, הצטרפה לתנועת "תכלת לבן" ציונית, בה שילבו החניכים עבודה ולימודים. בסיום הלימודים יצאה עם חבריה להכשרה אצל איכרים בכפר. עם כיבוש הנאצים את אוסטריה, הבריחו את רות עם קבוצת ילדים לדנמרק, שם חייתה אצל משפחה נוצרית במשך כל ימי המלחמה.

סבא וסבתא נספו בשואה. אמא שלה עברה לאנגליה.
בשנת 1941, התחיל מסע עלייתה לארץ. המסע עבר בארצות שונות, ולבסוף אחרי שחצתה את לבנון, הגיעה דרך מעבר ראש-הנקרה לארץ. עם עוד חברים מתנועת "תכלת-לבן" הגיעה לכנרת צעירה בת 17. שנתיים שהתה איתם  בהכשרה כאן, כשהם משלבים עבודה ולימודים. עם סיום ההכשרה, הצטרפה לגרעין שהתגבש בנהריה, ומשם עברו לקיבוץ נאות-מרדכי שבגליל העליון. כעבור חצי שנה, עזבה את נאות-מרדכי ובאה לחיות בכנרת, אליה נקשרה בשנות ההכשרה. כאן הכירה את זאב זגר, איש הפלמ"ח, בשנת 1944 הם נישאו, והקימו את ביתם בכנרת, כאן נולדו להם ארבעת ילדיהם.
כיוון שעסקה במוסיקה מילדותה, הצטרפה לתזמורת המנדולינות של הקיבוץ, למדה לנגן בגיטרה, וכל שנות קיום התזמורת הייתה מסורה לה. וגם שנים לאחר מכן, הוסיפה לנגן ולהשתתף במסיבות הקיבוץ בנגינה בגיטרה.
רות עבדה בכנרת בענפים שונים, בגן-הירק, בטיפול בחולים, בבית-הילדים, בבישול, וענף הנוי. שנים אחדות הייתה מטפלת ומדריכה בחברות נוער שהתחנכו בכנרת. בשנות חייה האחרונות, כשבריאותה התדרדרה, עבדה ב"חופית" במפעל לקשישים, ובמתפרת הילדים.
בשנת – 2000 נפטר זאב בעלה, רות שסעדה אותו עד רגעיו האחרונים, נשארה עם מכאוביה בלעדיו. ככל שיכלה המשיכה בחיי שיגרה, כשהיא מתגברת על בעיות הגיל והבריאות.
ב- 1947 הגיעה אמא של רות לכנרת, אך לא יכלה לחיי הקיבוץ ועברה לחיות בחיפה. הייתה מבקרת את משפחתה בכנרת, וכשנפטרה נקברה בבית הקברות כנרת.  
רות הייתה אישה עדינה, יפה וצנועה, אהבה מוסיקה, טיפחה את משפחתה והעניקה לילדיה ערכים ואהבה. רות הייתה שותפה לחיי החברה בכנרת. הייתה נעימה בעבודתה וכל הסובבים אותה חיבבו אותה. הקרבה למשפחתה נתנו לה כוח לגבור על מכאוביה ועל ראייתה הלקויה, הייתה עצמאית עד יומה האחרון.
היא נקברה ליד אימה ובעלה זאב.
השאירה אחריה את ילדיה – אריאל, יוסיפה, גאולה וגילעד עם בני זוגם, 11 נכדים ושלושה נינים. 

קרובי משפחה:
  •  זאב בן-ארי (בעל)



  • רות בן ארי - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים

    שמואליק חדש 02/09/2006

     דברי פרידה מרות'לה

    נכנסתי אל החדר.
    והיא שוכבת על גבה. מונשמת. וחייה אוזלים אט, אט, אחד, אחד ניגשים אליה נכדיה ונכדותיה, בניה ובנותיה. מנשקים לה.
    לוחשים לה דברים של אהבה. נפרדים ממנה. האם היא שומעת? אולי!... אולי תיקח עמה אל הצד האחר את אהבתם. את נחמתם.
    כך היא רצתה. כך רצו גם הם. בביתה, במיטתה, עד נשימתה האחרונה.
     
    פרידה מרות – חברתנו הטובה
    עברו כשש שנים מאז נפרדנו מזאב. גם אז, באותו היום, עמדנו כאן, על "הגבעה" הזאת, בצל העצים, כואבים ועצובים. גם אז, נפרדתי מזאב וכך ספדתי לו: "אזכור את הימים בהם עזבתי את הגה המשאית והתחלתי לעבוד במטע הבננות. מצאתי שם חבורה של מבוגרים, שמאחוריה שנות עבודה וניסיון בענף – שמואל זמירין, ישראליק זמירין, יוסף שפרירי ושייקה ברקאי. חבורה, שצעדיה כבר מדודים וכל אחד מהם מחזיק בידו מכשיר לדילול נצרים, בעל ידית ארוכה. והם צועדים, איש בשורתו, שקועים בעבודתם המקצועית, בוררים ובוחנים איזה מהנצרים להשאיר.
    ובשורה אחת עימהם, מצאתי גם את זאב. צעיר מהם, זריז, אתלטי, אבל כבר בעל ניסיון ומחזיק את המכשיר ביד אמונה. היו אלה כולם, אנשים שהתמידו כל שנות חייהם ללכת בתלם, לשרת את הענף החשוב הזה. וזאב הולך עמם בשורה, עונה ומגשים את הציפיות וקול שירתו נשמע בוקע מבין עצי הבננה הצפופים. כצעיר ממנו בשנים, הסתכלתי איך הוא חובר אל הוותיקים, אל אנשי היסוד, בדבקות – בעבודתו ובחלקת אדמתו.
    ועכשיו, אנחנו נפרדים מרות. מאהבת חייו מזו שעמה הלך שנים רבות בשדותיה של כנרת. מזו שעמה הקים בית ובנה משפחה.
    שנות הבדידות מאז הלך, היו שנים של חולי וכאב, וגם שנים של שמחה וגמול מהילדים ומהנכדים שהקיפו אותה באהבה ובהערצה. הרעיפו עליה את כל מה שהיא וזאב נתנו להם לאורך כל שנות חייהם המשותפים.
    עדיין זכורים לי ימי הנעורים, כאשר רות וחבריה הגיעו אלינו לכנרת, מגרמניה ומאוסטריה. כשהם לבושים בסגנון כה זר לנו ושפתם הייתה זרה ומגוחכת בעינינו. כמה קשה היה לה ולחבריה להסתגל לאורח החיים שלנו, לאקלים, לשפה. המפגש הראשון שלי איתה – תזמורת המנדולינות. פעם בשבוע, חוויה משותפת שנמשכה שנים.
    ונולד אריאל, בנה בכורה, והיא שולחת אותו אל הגן של שלומית והילד הקטן הזה מצוי באווירת הגן ואחר כך בבית הספר והמפגש עם רות, כאמא, הוא מפגש מעשיר, וצופן את העתיד.
    גאולה ועמית באות לעולם באותה השנה ולאחר מכן גלעד וגליה, ואנחנו הולכים יחד לאורך כל השנים ומלווים את ילדינו בשנות חייהם החשובות והמסעירות, כאשר החיים מעצבים אותם. כך הולכת ונבנית החברות בינינו.
    ואז! גאולה ופטליק בונים משפחה ומימד חדש נכנס אל הוויית חיינו. אנחנו קרובים יותר. אנחנו משפחה אחת וגם חברים בקיבוץ אחד, במקום היקר לנו, בכנרת שלנו!
    זאב כרע, נפל. והבדידות העיקה. חולי וכאב, סבל וייסורים עברו על החברה שלנו. היינו מלווים אותה. היינו מתבוננים מהצד כיצד היא נאבקת, כיצד היא מתמודדת, וגם אם מאוד רצינו לעזור ולסייע, לסעוד ולשמח – קצרה ידנו מאוד.
    רות'לה! חברה טובה שלנו! גם אם קצרה ידנו לתמוך ולסייע – היינו עדים וזכינו לראות את שפע האהבה והמסירות שזרם אלייך ממשפחתך, מילדייך ומנכדייך, ושפע זה עטף וחיבק אותך עד שעינייך נעצמו ונשימתך פסקה.
    לפני שנים, כאשר הלכנו אחר ארונו של זאב, אמרת לי: "אנא! שמור לי את המקום על יד אמא שלי!". המקום נשמר לך רות'לה! מצדך האחד – אמא, ומצדך השני – בחיר לבך ואבי ילדייך.
    נוחי בשלום עם אהובייך באדמתה של כנרת.