קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות







ארכיון


ארכיון כנרת

 04-679515

בשנת היובל לכנרת 1964, כותב מרדכי חדש ז"ל כתבה בעלון, הנקראת - ארכיון. בכתבה זו הוא מספר על הקצאת חדר לאכסון החומר  אשר מצוי היה ברשות הציבורית, בחדר זה היו סידורים לקליטת החומר, ובכך הונח היסוד "לארכיון כנרת". מרדכי ממשיך לתאר בכתבתו מה צריך להאסף בארכיון ופונה לחברים, לוועדות, לענפי המשק והחברה להמציא לארכיון כל פרוטוקול  וכתבה ולהביאם לארכיון.

את תפעול הארכיון הראשיתו, נתנו בידי יצחק אלקנה ז"ל, אשר הגיע בגיל מבוגר לכנרת. לאחר זמן לא רב חלה יצחק ונפטר. וניהול הארכיון עבר לידיו של מנדל יהודאי ז"ל, אשר העביר את הארכיון למקלט בבית שיכון הותיקים, בקצה הקיבוץ.

בשנת 1970 קבל ישראל לנואל ז"ל את ניהול הארכיון במשרה מלאה, לצורך עבודתו זו יצא ישראל ללמוד בקורסים הראשונים שהנהיגה אז התנועה בנושא זה. במשך 18 שנים עבד ישראל באריון ועשה עבודה גדולה באיסוף מסמכים, שימורם,תמלול אסיפות ועוד.

במחצית שנות השמונים של המאה הקודמת, התקבלה תרומה מיוסף שידלובסקי ז"ל, "וועדת הגבעה" קיבלה החלטה להקים בקומה התחתונה בית האמצעי ארכיון

וועדת גבעה נתנה מינוי לזיווה ליש להקים את הארכיון החדש. על מנת להתמקצע בתחום יצאה זיוה ללימודי ארכיונאות של התנועה הקיבוצית.

המטרה הייתה הקמת ארכיון מודרני העונה על אפשרות השמירה והשליפה של החומר האוצר בתוכו את תולדות כנרת ואנשיה לאורך כל הדורות.

בשנת 1989, תוך יום אחד, העבירו זיוה, ישראל ז"ל ונערים מבית ירח את חומר הארכיון מהמקלט למבנה החדש בבית האמצעי אשר על הגבעה.

לאחר ארגון החומר שהובא מהמקלט, החלו בארכיון לקלוט חומר רב אשר הצטבר בענפים ובעזבונות של חברים אשר נפטרו.

במשך השנים מוחשב הארכיון ונרכש ציוד מיוחד לאכסון תמונות, שקופיות  וקלטות אודיו.

כארבע שנים לאחר מעבר הארכיון "לגבעה" בהן עסק בעיקר בפתוח העלון, סריקת עיתונות ועוד,, נפטר ישראל ז"ל ממחלה, בפסח 1992.

כיום, ארכיון כנרת מהווה מקור מידע לחוקרים רבים, סטודנטים ותלמידים המבקשים ללמוד קורותיהם של החלוצים וראשוני כנרת.

הארכיון מכיל מאות מיכלים, אלפי תיקים ומסמכים, מפות שטח ובניין, עשרות רבות של מודעות, אלפי שיקופיות רשומות, תקליטים ישנים, קלטות וידאו (המועברות לדיסקים), תיקים אישיים, תיקי נפטרים, אין ספור תמונות מסודרות וממויינות, כל עלוני כנרת מהראשון שבהם, פרוטוקולים מהאסיפות ועוד.

בארכיון עובדות כיום שלוש חברות ותיקות: זיוה ליש - מנהלת הארכיון, צביה דסה - העוסקת בעיקר בעיניני תמונות ובתיה יוגב- הלוקחת חלק נכבד בהפעלת מיחשוב הארכיון ומסייעת לקדם פרוייקטים נוספים.

חשוב לדעת: מה שמביאים לארכיון נשמר ויוכל לשמש עוד דורות רבים, בתולדות המקום, התנהלותו והחיים בו. מה שלא מביאים לא ישמר ויאבד כלא היה.

מנהלת: זיוה ליש

 עובדות : צביה דסה ובתיה יוגב.
ימי קבלה : א' - ה' בין השעות: 13:30 - 09:30
צילום חומר/מסמכים מהארכיון - בתשלום.